/
0 Comments
Assalamu'alaikum warahmatullah,
Apa khbr smua? alhamdulillah, kita masih punya nyawa yg Allah pinjamkan, masih mmpu mengadap pc untuk layari blog sy ni..hehe, terima kasih kerana berkunjung. Untuk post kali ni saya cuma nak maklumkan tntg akaun facebook saya.

Untuk pngetahuan smua, buat sementara waktu saya telah deactivate akaun facebook saya di mana sesiapa yg dah jadi friend mmg xkan dapat access profile saya lagi. Tujuan utamanya adalah x lain dan x bukan kerana saya rasa penggunaan facebook sy dah tahap mcm agak ketagihan..rosak betul sbb bila ada masa online je mesti nak bukak facebook, dan at least skali online fb ni mmg akan smpai setengah jam..Masa2 bginila yg kurangkan produktiviti saya thadap kerja2 seharian yg lebih berkeutamaan.

secondly sbb sy rasa facebook sy ni tlah jadi isu yg melibatkan ukhuwwah sesama Islam tu sndiri. Contoh isu yg paling ketara ialah me'remove friend' atau kalau cakap bahasa melayu nyer ialah dah xnak kawan dengan orang tu. Jadi sy scara jujurnya menyifatkan penggunaan bahasa atau pendekatan orang lain terhadap kita yg mbuatkan kita kurang senang dan rasa mengancam ketenangan hati adalah sesuatu yang tak patut ditonjolkan dalam facebook. saya sndiri mengaku telah remove bebrpa orang friend atas sebab2 tertentu. bukannya mereka jahat atau saya x suka mereka, tp stiap yg sy remove tu kerana sbb yang berlainan.

contoh lain ialah masalah di chatbox. saya mmg jarang online chat di facebook melainkan pada masa tu mmg nak sembang dengan kawan2 yang dah dikenali. tp ada segelintir friends yang x faham keadaan saya ni bila mereka tegur saya dan kadang2 saya x sempat nak reply, terus dituduhnya saya sombong, x layan peminat, ramai sgt ke peminat smpai xnak layan, dan macam2 lagi tuduhan. Xkan saya nak gtau dia yg saya tengah kelam kabut tgh menghadapi 20-30 chat yang masuk serentak! Terus terang sy katakn mmg sy sgt peramah klu orng nak chat dan klu x ramai yg masuk chat insyaAllah mmg sy akan layan,melainkan sy sdg sibuk online utk uruskan kerja lain.

Dan masalah yg timbul 1 lagi ialah bila ada yg sy dah balas chat mereka, kmudian kami berbual, tapi bila saya tanya latar belakang sket dia asyik mengelak2 dan cuba berdalih. itu mmg paling saya rasa malas dah nak layan..hehe. dan ada la bberapa org dah saya remove sbb ni. bukannya saya tanya yang pelik2, saya cuma tanya soalan basic sperti asal mana, atau study lagi ke. smpai saya soal 3, 4x soalan yg sama tetapi masih xnak dijawabnya, so sy anggap anda x hormati etika ta'aruf dengan saya, so jgn salahkan saya klu sy rasa anda mmg xnak taaruf pn dgn saya..;)

seterusnya ialah kerana isu pivasi. smua sedia maklum kat facebook ni segala2nya lah akan terbongkar. gmbr, video, cerita, hal2 keluarga, hal study, rumah katmana, suka apa dan x suka apa, mmg smuanya akan terbongkar. saya ni plak jenis privasi sket dan x suka libatkan 1 pkara dengn 1 pkra yg lain, rasanya macam facebook x ssuai utk sy (setelah ditelitikan dalam jangka masa yg lama). Di facebook sy lebih selesa menceritakan ttg neurotic studio, ttg devotees, dan minta pendapat. saya x suka libatkan hal perihal keluarga di mana2 web sosial sbb sgt bahaya dan sy ingin hormati privasi kluarga saya. hanya di blog sy ni shj sy bebas bercerita, dan masih saya bataskan terhadap isu2 tertentu.

sebnrnya byk lagi isu yng mmbantu keputusan sy ni tp cukupla smpai yg ini. saya nak tumpukan lebih kepada blog saya ni spaya boleh lebih kerap update dengan cerita2 terbaru. last skali sy nk minta maaf kepada ssiapa yg saya dah pernah remove dari friend list di facebook; remove di facebook tidak bermakna kita tidak lagi berkawan, malahan kita sampai bila2 adalah saudara seagama, seIslam. saya cuma xnak kerana facebook, kita yang xde persengketaan terus jadi renggang, terus bermasalah walaupn sepatutnya kewujudn facebook tu klu digunakan dngn bermnfaat mmg akan nmpk kebaikannya.

Akhir skali, stay tune dgn blog sy ni, insyaAllah akan update dengan cerita ttg DEVOTEES : THE UNTOLD STORY lepas ni ;) Oh ye, saya tidak delete akaun facebook sy serta merta, cuma deactivate shj. mungkin klu perlu sy akan aktifkan smula. Ok, selamat maju jaya utk smua..assalamu'alaikum wa rahmatullah =)


You may also like

Assalamu'alaikum warahmatullah, Apa khbr smua? alhamdulillah, kita masih punya nyawa yg Allah pinjamkan, masih mmpu mengadap pc untuk la...